Hyvinvointiyhteiskunta, onnellisuustalous ja oikeudenmukainen kulttuuriyhteiskunta
(Premissi, 2/2011, julkaistaan täällä lehden luvalla)
Onnellisuustaloudesta
puhuminen on oikeutettua kritiikkiä ahdasta hyvinvointikäsitystä kohtaan.
Hyvinvointipolitiikan tavoitteeksi pitäisi kuitenkin mieluummin määritellä
oikeudenmukainen kulttuuriyhteiskunta kuin onnellisuusyhteiskunta.
Hyvinvointiyhteiskunta on yhteiskunta, jossa väestön
hyvinvointia kohennetaan yhteisin voimavaroin. Mutta milloin ihminen voi hyvin?
Ihminen voi pahoin, jos hänen terveytensä reistailee, jos hänellä on nälkä tai
jos hänellä on muita hankalia ongelmia. Voiko hän hyvin niinä hetkinä, kun hän
ei mistään erityisestä syystä voi pahoin? Siihenkö hyvinvointipolitiikka
pyrkii?
Varmasti on hyvinvointipolitiikkaa, kun erilaisia
pahoinvoinnin syitä torjutaan tai poistetaan. Tällainen lienee ollut
hyvinvointivaltion alkuperäinen idea. Ruokaa niille, jotka ovat nälässä, asunto
niille, jotka muuten jäisivät taivasalle. Hyvinvointivaltio olisi toteutettu
täysin, kun olisi poistettu kaikki sellaiset pahoinvoinnin syyt, jotka ovat julkisen
vallan käytettävissä olevin keinoin poistettavissa. Hyvinvointivaltiota laajemmasta
näkökulmasta katsotaan, kun puhutaan hyvinvointiyhteiskunnasta: silloin
otettaneen huomioon paitsi valtion ja kunnan myös niin sanotun kolmannen
sektorin käytettävissä olevat keinot pahoinvoinnin syiden perkaamiseen.
Alkuperäisen idean mukaan hyvinvointiyhteiskunta on toteutunut, kun kaikki
yhteiset voimat on käytetty pahoinvoinnin poistamiseen.
Samaan tapaan ajateltiin perinteisesti terveydestä. Se, joka
ei ollut millään tavalla sairas, oli terve. Kun kaikki sairaudet oli
parannettu, yksilön terveys oli palautunut. Terveyspoliittisissa teksteissä
puhutaan negatiivisesta terveyskäsityksestä, kun tarkoitetaan tätä
perinteiseksi sanomaani ajatusta. ”Perinteisen lääketieteellisen mallin
(negatiivinen terveyskäsitys) mukaan terveys on tila, josta sairaus tai oireet
puuttuvat.” (Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus.) Yhtä hyvin perustein
voisimme puhua negatiivisesta hyvinvointikäsityksestä ja negatiivisesta
hyvinvointiyhteiskuntakäsityksestä.
Negatiivistä terveyskäsitystä ei ole pidetty tyydyttävänä.
WHO:n (Maailman Terveysjärjestön) yritys ajatella asiasta positiivisemmin on
kuuluisin: “Health is a state
of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence
of disease or infirmity” – terveys on täydellisen fyysisen, henkisen ja
sosiaalisen hyvinvoinnin tila eikä vain taudin tai sairauden puuttumista (1948).
Eikö olisi annettava myös
hyvinvoinnin käsitteelle positiivisempaa sisältöä? Hyvinvointia ei varmaan
pitäisi pitää pelkkänä monenlaisen pahoinvoinnin puuttumisena. WHO:n määritelmä
on siis keskeneräinen. Terveyden käsite on puhtaasti myönteinen vasta, kun määritelmän
mainitsema hyvinvointikin on määritelty positiivisesti.
Aatehistorioitsija Isaiah
Berlinin käynnistämä keskustelu vapauden käsitteestä on tässä yhteydessä
mielenkiintoinen. Hänen tekemänsä käsitteellinen ero negatiivisen ja
positiivisen vapauden välillä on toisaalta kirkastanut vapauden ongelmia.
Toisaalta runsaasti sekaannusta on seurannut siitä, että käsitteellistä eroa on
tulkittu pinnallisesti tai ainakin Berlinin tarkoituksen vastaisesti.
Vasemmistolaiset tapasivat minun
nuoruudessani tähdentää, kuinka riittämätöntä oli ”porvarillinen”, negatiivinen
vapaus eli se, etteivät ulkopuoliset tahot kuten toiset ihmiset tai yhteiskunta
estäneet yksilöä tekemästä omintakeisia valintojaan. Muodollinen vapaus oli hyödytöntä,
jos yksilöltä puuttui positiivinen vapaus eli hänen voimavaransa olivat
riittämättömät niin sanotusti muodollisten mahdollisuuksiensa
hyväksikäyttämiseen. Jos ei ollut rahaa matkustaa, vapaa matkustamisoikeus jäi
puhtaaksi teoriaksi. Kun vapautta tarkasteltiin ”positiivisesti”, otettiin
huomioon myös voimavarat. Vähäväkisten vapautta edistettiin, kun voimavaroja
siirrettiin niille, joilla voimavaroja oli vähiten. Keskustelu positiivisesta
vapaudesta on yhä ajankohtaista (Korkman, 2011).
Vaikka vasemmistolaiset vetosivat
usein Berlinin käsite-erotteluun, he siteerasivat filosofia väärin. Berlinin
erottelu oli tämä: negatiivinen vapaus oli sitä, että kukaan ei estä yksilöä tekemästä
omintakeisia valintoja, positiivinen vapaus taas yksilön omaa, siis
subjektiivista kykyä tehdä omintakeisia valintoja.
Filosofi John Rawls selvensi
asiaa tähdentämällä, että vapaus ja varat ovat erilaisia asioita. Vapaus on
sitä, että ei estetä. Vapauden arvo on sitä, kuinka merkityksellistä se on,
ettei kukaan estä jotakin asiaan. Vapauden kulloinenkin arvo ihmiselle riippuu
siitä, on hänellä voimavaroja käyttää hyväkseen hänelle tarjona olevia
mahdollisuuksia. Vapaus ei kasva, kun tarjona on uusia voimavaroja. Sen arvo
ehkä kasvaa. Vapaus ja vapauden arvo ovat eri asioita.
Rawlsin tekemä ero vapauden ja
vapauden arvon välillä oli hänelle välttämätöntä. Hänhän edusti jyrkkää
filosofista liberalismia. Oikeudenmukaisen yhteiskunnan välttämätön piirre oli
täydellinen vapaus: yhden yksilön vapautta sai rajoittaa vain toisen yksilön
samanlainen vapaus, ei mikään aineellinen tai muukaan sisällöllinen näkökohta
(kuten taloudellinen etu tai hyvinvointi). Rawls puhui vapauden
sanakirjamaisesta ensisijaisuudesta: täysin vapaa yhteiskunta on
oikeudenmukaisempi kuin mikään vähemmän kuin täysin vapaa yhteiskunta, olivatpa
jälkimmäisessä asiat kaikissa muissa suhteissa miten hyvällä tolalla tahansa. Vapauden
ohjelman oli siis oltava loppuun saakka toteutettavissa, ennen kuin
oikeudenmukaisuudesta edes päästäisiin keskustelemaan. Vapauden perspektiivin
oli oltava rajallinen.
”Vasemmistolaisen” perspektiivi
on rajaton. Voimavaroja voitaisiin aina vain lisätä ja jakaa eri tahoille ilman
teoreettista kattoa. Mikään yhteiskunta ei voi olla täydellisen vapaa, jos
vapaus on positiivista vapautta käytettävissä olevien voimavarojen määrän
merkityksessä.
”Negatiivinen”
hyvinvointiyhteiskunta on samanlainen rajallinen projekti kuin liberaalinen
vapaus. Kun on poistettu kaikki ne pahoinvoinnin syyt, jotka yhteiskunnan keinoilla
voidaan poistaa, hyvinvointiyhteiskunta on valmis. Sen sijaan sitä, onko ”positiivinen”
hyvinvointiyhteiskunta rajallinen projekti vai onko siinä kyse ”tavoittamattoman
dialektiikasta” (Ehrnrooth, 1994) kuten ”vasemmistolaisessa” vapaudessa,
voidaan arvioida vasta, kun tiedetään, mikä hyvinvointikäsitteen positiivinen
sisältö on.
Liityn nyt ajankohtaiseen
keskusteluun onnellisuuspolitiikasta ja onnellisuustaloudesta (esimerkiksi Sdp,
2008 ja Ylikahri, 2011). Näiden käsitteiden avulla halutaan ennen muuta arvostella
perinteisen hyvinvointikäsitteen puutteita.
Etenkin aineelliseen
hyvinvointiin lasketaan mukaan asioita, jotka kriitikkojen mielestä aiheuttavat
ihmisille pikemminkin pahoinvointia kuin hyvinvointia. Tyypillinen esimerkki on
kulttuurillemme ominainen tavarapaljous. Tolkuton kuluttaminen ei lisää hyvää
oloa ja sitä paitsi uhkaa ilmaston järkkymisen kaltaisilla radikaalin
pahoinvoinnin lähteillä.
Olisi tutkittava, millaiset
järjestelyt ja millainen elämänmuoto todella lisäisivät ihmisten hyvää oloa.
Onnellisuusyhteiskunta olisi sellainen yhteiskunta, jossa tarpeelliset
onnellisuusjärjestelyt olisi toteutettu. Onnellisuuspolitiikkaa olisi tällä
tavalla uudestaan määritelty, oikaistu ja täsmennetty hyvinvointipolitiikka.
Positiivinen hyvinvointikäsite määrittelisi hyvinvoinnin onnellisuudeksi.
Onnen ja onnellisuuden käsitteet
eivät ole yksiselitteisiä. Mainitsen muutaman mahdollisen onnellisuuskäsityksen
tarkoittamattakaan luetteloida tyhjentävästi vaihtoehtoja.
Olen käsittänyt, että antiikin
kreikkalaisten klassinen onnikäsitys ei suinkaan viitannut yksilön
subjektiivisiin elämyksiin tai oloihin. Onnellinen oli elämä, jossa tietyt
onnen osatekijät toteutuivat oikeissa keskinäisissä suhteissa muodostaen
sopusuhtaisen kokonaisuuden. Ulkopuolinen tarkastelija oli parempi yksilön
onnen arvioija kuin hän itse. Onnellisuusarvion tekeminen yksilön elämästä vielä
hänen eläessään oli ennenaikaista. Kysehän oli elämän kokonaisuuden
arvioimisesta. Kokonaisuuteen kuului sellaisia vasta viiveellä havaittavia
asioita kuin vainajasta jälkeen jäävä maine (mm. Pursiainen, 1998).
Toinen vaihtoehto on
nykyihmiselle tyypillinen onnellisuusideologia. Yksilö on sitä onnellisempi,
mitä vahvempia myönteisiä elämyksiä hänelle kertyy ja mitä suuremman ajan
elämästä hän kokee auvoisia oloja. Yksilö on elämän kuluttaja. Mitä paremmin
elämä tyydyttää hänen elämään kohdistamaa kysyntäänsä, sitä onnellisempi hän
on. Onnellisuutta ei kuitenkaan tarvitse käsitellä yksinkertaisena aggregaatti-
(eli kokouma-) suureena. Rawlsin mukaan onnelliseen elämään kuuluu se, että
elämänolosuhteet paranevat kaiken aikaa (nuorena menestyminen saattaa olla
kohtalokasta).
Kolmas onnellisuuskäsityksen
tyyppi, omasta mielestäni tärkein, nostaa tärkeyden ulottuvuuden hyvän olon
ulottuvuuden rinnalle onnellisuuden ydinulottuvuudeksi. Ihminen on onnellinen
silloin kun jotakin, mikä on hänelle tärkeää, toteutuu. Mitä tärkeämpi haave
tai pyrkimys toteutuu, sitä tähdellisempi on hänen onnensa.
Tämän kolmannen
onnellisuuskäsityksen omintakeisuutta kahden edellisen rinnalla tähdentää
johtopäätös, joka on tehtävä sen pohjalta: onnenonkija tuomitsee itsensä
osattomaksi onnesta. Jos itse onnellisuus on yksilön ainoa ihanne ja tavoite,
hänellä ei ole mitään, minkä toteutuminen voisi tehdä hänet onnelliseksi. Onnellisuustalouden
käsite on ansa: onnellisuuden luomiseen viritetty talous mitätöi onnen
perspektiivit.
Olen pohdiskellut mielenkiintoista
serenpiditeetin käsitettä (serendipity). Serendipiteetti on sitä, että
etsiessään jotakin etsijä löytääkin positiiviseksi yllätyksekseen jotakin aivan
muuta. Serendipiteettiä on se, että etsiessäni – turhaan – kynsisaksia, löydän
kadonneen ulkomaanpassini.
Mainitsemani kolmas onnellisuuskäsite
on tyypillinen serendipiteettikäsite. Onni tulee tilaamatta ja yllätyksenä eikä
voisi muuten tulla. Onnellisuustalouskin lienee talous, joka voi toteutua vain
sitä tarkoittamatta. Se voi toteutua silloin, kun ei suinkaan tavoitella onnea,
vaan monia paljon tärkeämpinä pidettyjä asioita. Tullaan onnellisiksi, koska
osataan kääntää katse pois omasta olosta ja innostua arvoista ja ihanteista.
Serendipiteettikäsite on
liitettävä Berlinin alkuperäiseen positiivisen vapauden käsitteeseen. Onni tulee
välttämättä tilaamatta, muttei kelle vain yhtä todennäköisesti. On olemassa
onnellisuuden subjektiivisia edellytyksiä. Niihin kuuluu avoin mieli. Vain se,
joka on valmiina löytämään jotakin, voi odottamattaan löytää myös jotakin muuta
kuin mitä etsii.
Jos onnellisuus on
serendipiteettikäsite ja siten toissijainen, tärkeyden käsitteestä riippuvainen
käsite, onnellisuustalouden analyysissa on viitattava arvojärjestelmiin ja
kulttuurisiin asenteisiin. Mitä yksiulotteisemmin yhteiskunnan jäsenet
mieltävät itsensä elämän kuluttajiksi, sitä vähemmän vapaita he ovat käsitteen
positiivisessa mielessä. Sitä valmistautumattomampia he siis myös ovat
onnellisuuden vastaanottamiseen. On arvosteltava paitsi vain näennäistä (tai
suorastaan kielteistä) ”hyvinvointia” myös kuluttajakulttuuria.
Yhteiskunnalla ei liene
suorasukaisia keinoja istuttaa tärkeyden ulottuvuutta ihmisten olemukseen.
Yhteiskunta voi kuitenkin luoda edellytyksiä sille, että ihmiset syttyvät
tärkeille asioille ja etsivät kaikenlaista, mitä etsiessään voivat löytää muuta
ja joskus tärkeämpää, kuin mitä etsivät.
Oletan, että tyypillisin
enimmille ihmisille yhteinen tärkeyden kokemus on se loukkaus, jonka he kokevat
nähdessämme epäoikeudenmukaisuutta. Jo pienet lapset reagoivat siihen ja
sanovat närkästyneinä: ”Epistä!” Vaikka epäoikeudenmukaisuudesta riippuvainen
onni näyttäisi kuinka makealta, se olisi mielestämme arvotonta.
Arvelen, että oikeudenmukainen
kulttuuriyhteiskunta saattaisi kuvata hyvin sitä, mikä onnellisuustalouden
käsitteessä on tärkeää ja kiinnostavaa. Vasta kun tärkeät asiat saavat vallata
mielemme, olemassaolomme syvemmät lähteet avautuvat meille. Sitä onni kaiketi
on.
Yksi tuore korostus
ajankohtaisessa hyvinvointikeskustelussa on ollut taiteen hyvinvointi- ja jopa
terveysvaikutusten tähdentäminen. Kyseessä on tyypillinen sekaannus
serendipiteettikäsitteiden logiikassa.
Taiteen kyky edistää hyvinvointia
ja jopa terveyttä perustuu siihen, että se tuo ihmisen pohdittavaksi ja
koettavaksi asioita ja elämänulottuvuuksia, jotka ovat paljon tärkeämpiä kuin
oma olo ja jopa terveys. Sellaisella taiteen harrastamisella, joka tähtää oman
olon parantamiseen, ei varmaankaan ole samoja hyödyllisiä hyvinvointi- ja
terveysvaikutuksia. Kyse on itseisarvoista ja välinearvoista. Taiteessa on kyse
itseisarvoista, mutta kuluttajan asenteella kaikilla asioilla on välineen arvo.
Kirjallisuutta
Berlin, Isaiah: Two
Concepts of Liberty. An Inaugural Lecture delivered before the University of
Oxford on 31 October 1958. Oxford:
Oxford University Press, 1958.
Ehrnrooth, Jari: ”Ei kansalaiskunnosta, vaan vapaudesta ja
itseyden tunnosta” teoksessa Niiniluoto, Ilkka & Löppönen, Paavo (toim.): Suomen henkinen tila
ja tulevaisuus. Helsinki: WSOY, 1994.
Korkman, Sixten: Onko hyvinvointivaltiolla tulevaisuutta?
Helsinki: Taloustieto Oy, 2011.
Verkossa: http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2011/03/Hyvinvointivaltio.pdf.
Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus: Tietoa ja tarinaa
terveydestä, 2011. http://www.kansanterveys.info/hankkeet/tietoa-ja-tarinaa-terveydesta.html.
Pursiainen, Terho: Kymmenen (uutta) käskyä nykyajalle. Helsinki:
Kirjapaja, 1998.
Rawls, John: A
Theory of Justice. Oxford:
Oxford University Press, 1971. Oikeudenmukaisuusteoria. Suom. Terho Pursiainen.
Helsinki: WSOY, 1988.
SDP: Ei vain leivästä – kohti henkistä hyvinvointia –
ohjelma, 2008.
http://www.slideshare.net/demarit/ei-vain-leivstä-kohti-henkistä-hyvinvointia.
WHO: Definition of Health.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serendipity.
Ylikahri,Ville (toim.): Onnellisuustalous.
Vihreä sivistysliitto, 2011.
http://www.visili.fi/pdf/Onnellisuustalous_loppuraportti.pdf.
NOSTOT:
”Olisi tutkittava, millaiset
järjestelyt ja millainen elämänmuoto todella lisäisivät ihmisten hyvää oloa.”
”Yhteiskunta voi luoda
edellytyksiä sille, että ihmiset syttyvät tärkeille asioille ja etsivät
kaikenlaista, mitä etsiessään voivat löytää muuta ja joskus tärkeämpää, kuin
mitä etsivät.”
Tunnisteet: hyvinvointi, hyvinvointiyhteiskunta, kulttuuriyhteiskunta, onnellisuus, onnellisuustalous, Serendip, serendipiteetti
2 Comments:
Käsittääkseni - jopa nykyaikana - hyvinvointi koostuu jossain määrin erinäisten uskonnollisten ja elämänkatsomuksellisten näkemysten mukaisesti elämisestä. Olet yhdessä muiden ajattelijoiden kanssa pohtinut voiko ylevän aatteen kannattaja tosiasiallisessa mielessä säilyttää oman vakaumuksen liberaalissa ja - näennäisesti - neutraalissa yhteiskunnassa.
Tällaisen epäilyksen taustalla on ajatuskulku, jonka mukaan yksilö pakotetaan toimimaan ja ajattelemaan kuin "kuka tahansa" yhteiskunnallisessa roolissaan. Kyseinen roolitus voi hyvinkin usein sisältää oman yksityisen vakaumuksen vastaisia näkemyksiä ja tekoja - jos ei mitään radikaalia, niin ainakin pienempää ja banaalimpaa pahaa. Tällaisesta käy esimerkiksi julkisessa maailmassa vaadittava häikäilemättömyys. Pitemmän päälle omasta vakaumuksesta ei ole enää mitään jäljellä, kun roolitus tunkee yksilön yksityiselle pihapiirille. Lopulta yksilö on kadottanut omat elämänpäämäärät ja välinearvoista on tullut itseisarvoja. Kenties J-J Rousseau ei turhaan korostanut, että yhteiskunta vaikutus yksilöön on turmeleva.
Tähän liittyen esimerkiksi luterilaisen teologian kahden regimentin oppi ei mielestäni ole kovinkaan onnistunut ajatusrakennelma. Kristitty ei voi toimia kuin jakomielitautinen, vuoroin ahtaassa saalistajan ja vuoroin lähimmäisen rakkautta harjoittavan kristityn roolissa. Jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi pysytellä syrjässä yhteiskunnallisesta toiminnasta ja onko siten moniarvoinen yhteiskunta aidosti mahdollinen - nimenomaan tosiasiallisessa, eikä ainoastaan formaalissa mielessä?
Suosittelen Michael Walzerin kirjaa Spheres of Justice. Hän selittää, että elämä jakaantuu piireihin, joissa ovat voimassa erilaiset säännöt. Sosiaalipolitiikassa pyrimme suosimaan niitä, jotka eivät omillaan pärjäisi. Markkinataloudessa olemme puolueettomia. Jos yhden elämänalueen sääntöjä sovelletaan toisella, syyllistytään arvojen alkemiaan. Täydennän Walzerin teoriaa tähdentämällä, ettei mikään elämänpiiri ole (luterilaisittain sanoen) absoluuttisen omalakinen. Moraalin säännöt ovat reunaehtoina jokaisella elämänpiirillä. Vapailla markkinoilla vallitseva vapaus ei ulotu siihen, että julmuuden suhdeluvut nousevat liiallisiksi (julmuuden suhdeluku: toisille aiheutetun turhautumisen määrä jaettuna siten itselle järjestetyn edun määrään). Luterilainen kahden regimentin oppi on puutteellinen, koska tarvitaan monien moraalin rajaoittamien regimenttien oppi, sen tyyppinen kuin Walzerin.
Lähetä kommentti
<< Home