keskiviikkona, joulukuuta 08, 2010

Haagan seurakunnan ohjelma -- viimeinen papin pakina Haagalainen-lehteen 8.12.2010

Haagan seurakunnan ohjelma


Kolmivuotinen pestini Huopalahden seurakunnan pappina päättyy vuodenvaihteessa. Jeesuksen koko julkinen toiminta oli luultavasti yhtä pitkä. Hän taisi saada kolmessa vuodessa aika paljon enemmän aikaan kuin minä.

Huopalahden seurakunta päättää toimintansa niin ikään vuodenvaihteessa. Huopalahden ja Hakavuoren seurakunnat yhdistyvät uudeksi Haagan seurakunnaksi.

Kun uutta aloitetaan, on hyvä miettiä, millä asialla ollaan. Paras kuvaus siitä, mistä on kyse, on Markuksen evankeliumin toisen luvun loppuosassa. Markus kertoo, kuinka Jeesus astuu julkisuuteen heti kuultuaan edeltäjänsä, Johannes Kastajan vangitsemisesta. Jeesus pitää neitsytpuheensa. Siihen Markus sisällyttää keskeisimmät Jeesuksen julkisen toimintansa aikana ajamat asiat. Jeesuksen neitsytpuhe on ikään kuin Jeesuksen poliittinen ohjelma. Kun kirkko on samalla asialla, Jeesuksen ohjelman pitää kelvata uuden Haagan seurakunnankin perusohjelma.

Jeesus sanoo neitsytpuheessaan neljä eri asiaa.

Ensinnäkin hän sanoo, että aika on täyttynyt. Nykykielellä sama asia sanottaisiin: ”Valomerkki on tullut”. Yhteiskunnallisessa keskustelussa puhutaan usein kestämättömästä kehityksestä. Kestämätön kehitys on kehitystä, joka ei voi jatkua. Se päättyy pakostakin joko katastrofiin tai kaaokseen. Kun Jeesus sanoo, että valomerkki on tullut, hän tarkoittaa, että ihmiskunnan kehitys on ollut kestämätöntä.

Toiseksi hän sanoo, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Alkukielinen ilmaus tarkoittaa yksinkertaisesti tätä: ”Jumala on tulossa aivan pian.” Jumalan vallankumous on alkamassa. Kaikki tulee muuttumaan. Mikään ei jää entiselleen. Aivan toisenlainen aikakausi on alkamassa.

Kolmanneksi Jeesus sanoo: ”Tehkää siis parannus.” Täsmällisempi kreikkalaisen ilmauksen suomennos olisi tämä: ”Muuttakaa siis mielenne.” Kyse on arvojärjestyksen perusteellisesta tarkistamisesta. Vanhat arvot eivät kelpaa. On omaksuttava uudet arvot.

Viimeinen Jeesuksen ohjelmakohta on tämä: ”Uskokaa evankeliumi.” Julistukset eivät riitä. Arvot on muutettava, kuten sanotaan, bona fide, hyvässä uskossa: on tarkoitettava sitä mitä sanotaan ja tehtävä kaikki, mitä luvataan. Uudet arvot ovat tosia vain, jos ne muuttavat elämää.

Nämä neljä ohjelmakohtaa soveltuvat sellaisinaan uuden Haagan seurakunnan ohjelmaksi. Valomerkkiä ei ole peruutettu. Nykyihmiskunta elää valomerkin jälkeistä elämää. Välttämätöntä muutosta ei kuitenkaan ole vielä tapahtunut. Kehitys on edelleenkin kestämätöntä. Ainut toivomme on kuitenkin siinä, että kaikki muuttuu perusteellisesti.

Tarvitaan mielenmuutosta ja uutta arvojen järjestystä. Ihanteelliset ja hurskaat ilmaukset itsessään ovat tyhjää puhetta. Elämää on muutettava.

Tunnisteet: , ,

1 Comments:

Blogger mattitaneli said...

Hei hyvä Terho,

Kiitos. Olet oikeassa, mutta ajanhenki
ei monia innosta, pikemminkin
latistaa. Valitettavan monista
on saattanut tulla Dostojevskin
"kellariloukun ihmisiä". Kellariloukun ihmisellä ei ole
enää mitään sanottavaa, kun hän ryhtyy opettamaan ihmisiä. Jos hän
ei voi kuitenkaan olla hiljaa, jospa
vihdoin on koittanut aika kertoa kaikille suurinkivisiittorin salaisuus, niin ihmisten ei ole syytä enää etsiä uhripappia opettajien joukosta kuten ennen, vaan oppilaiden keskuudesta, jotka riemumielin ja bona fide täyttävät jokaisen iloisen velvollisuutensa.
Opettajilta on riistetty heidän viimeinen lohdutuksensa: heitä ei tunnusteta kansan hyväntekijöiksi ja parantajiksi. Heille on sanottu ja sanotaan: parantaja, paranna itsesi. Siispä keskity vain oman terveytesi hoitamiseen, äläkä vaivojemme parantamiseen. Pidä huoli itsestäsi - ainoastaan itsestäsi!
Tai Bonhoefferin tavoin: onko Kristuksella meille enää mitään merkitystä tai käyttöä ja jos on, mitä se voisi olla tänä päivänä, juuri nyt? Jos Jumala on kuollut, onko meidät haudattu hänen mukanaan vai onko meidän hautamme erikseen. Hauta, josta ei
enää nousta kävelemään ja julistamaan: "Jumalan valtakunta on tullut lähelle, tehkää parannus ja uskokaa evankelimi!
NiinPÄ, jos joku sanoo, että uskon viimeiseen tuomioon ja toinen sanoo, että hän ei usko, niin uskooko hän päinvastaiseen. Ainakin Wittgenstein saattaisi sanoa, että jälkimmäisen sanoja ei
usko päinvastaiseen.Mihin hän sitten uskoo? Mihin me enää uskomme?
Mutta, ylimmäinen pappi rukoilee meidän kaikkien puolesta.


ystävällisin jouluterveisin Matti

10:38 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home