Oulun tuomiokirkon saarna: Vihapuhe ja mahtisanat
Oulun tuomiokirkon messu 11.9.2011 klo
10-
Matt. 12: 33-37
Jeesus sanoi: »Jos puu
on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on
huono. Hedelmästään puu tunnetaan. Te käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne
voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu.
Hyvä ihminen tuo hyvyytensä varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa
varastosta pahaa. Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset
lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili. Sanojesi perusteella sinut
julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi.»
Poissulkeva
nauru ja vihapuhe
Nauru ja huumori käsitetään
nykyaikana myönteiseksi asiaksi. Nauru pehmentää elämän kovuutta. Ammennamme
naurusta voimaa. Jopa nauruterapioita on kehitetty.
Tutustuminen naurun historiaan
tuottaa yllätyksen. Myönteinen, vapauttava nauru onkin historiassa varsin uusi
asia. Viime aikoihin saakka ihmiskunnan nauru on yleensä ollut aggressiivista,
poissulkevaa naurua. Kun Jumala nauraa Vanhassa testamentissa, hän ivaa ihmisen
mahtailevia hankkeita.
1600-luvulla elänyt brittifilosofi
Thomas Hobbes pohtii, mikä saa aikaan ihmisen kasvoissa ne irvistykset, joita
kutsutaan nauruksi. Hobbesin mukaan on olemassa kaksi erilaista naurua, omahyväinen
nauru ja poissulkeva, vähättelevä nauru.
Mies ajaa taksilla kotiin
hilpeistä juhlista. Kerratessaan illan tapahtumia hän muistaa itse sanomansa
sukkeluuden. Mies hörähtää nauramaan tyytyväisenä itseensä. Tämä nauru on ensimmäistä
naurun tyyppiä, omahyväistä naurua.
Toinen nauru on vähättelevä,
mitätöivä nauru. Ihminen huomaa toisessa ihmisessä vamman tai muun silmiinpistävän
puutteen. Ensiksi hän säikähtää: näytänkö myös minä tuollaiselta? Mutta sitten hän
muistaakin olevansa itse moitteeton: eihän minulla ole vammaa eikä muuta omituista
ulkonäössä. Ahdistus laukeaa. Naama vääntyy vapautuneeseen virneeseen. Helpotuksen
tunne purkautuu nauruna. (Leviathan, 1651,
I:6). Väärä hälytys: itsetyytyväisyyteen on sittenkin aihetta! Tällainen nauru
on oman olon kohennusta sellaisten ihmisten kustannuksella, jotka eivät ole
yhtä moitteettomia.
Hobbes selittää, kuinka
nauraminen toisten ihmisten puutteille ja vajavuuksille on ominaista etenkin
niille, joilla on vähiten omintakeisia syitä ihailla itseään. Ivanaurun naurajalla
ei useinkaan ole asemaa eikä saavutuksia. Hänen ainoa keinonsa kunnostautua
omissa silmissään on verrata itseään niihin, joilla menee vielä huonommin.
Hobbes kirjoittaa: ”Suuret sielut tahtovat pikemminkin suojella toisia ihmisiä
halveksunnalta”. Jos he vertaavat itseään toisiin, he vertaavat itseään
mahdollisimman eteviin ihmisiin, koska he eivät etsi mahdollisuutta loistaa
toisten kustannuksella.
Hobbes yksinkertaistaa varmaankin
nauru-ilmiötä. Kaikki nauru ei ole yritystä kukoistaa niiden kustannuksella,
jotka voivat huonommin kuin itse. Mutta sellaistakin naurua on. Vähättelevä,
mitätöivä nauru on yhteiskunnallisesti tärkeä ja ajankohtainen ilmiö.
Toinen filosofi, ranskalainen
Henry Bergson (k. 1941) kirjoitti kokonaisen kirjan naurusta (Nauru, Le rire). Siinä hän kertoo
tarinan messusta, jossa saarnaa intomielinen julistaja. Tunnelma tiivistyy
kirkossa. Kaikki itkevät, kun sana sattuu sydämeen. Tosin on yksi poikkeus: mies,
joka istuu penkissään ilmeenkään värähtämättä. Kun messu on päättynyt, saarnamies
ei malta olla menemättä hänen luokseen ja utelematta, miksi mies ei liikuttunut
vaikka kaikki muut puhkesivat kyyneliin. Mies selittää: ”Minä en ole tästä
seurakunnasta.”
Nauru, niin kuin itkukin, on tyypillisesti
yhteisöllinen ilmiö. Jokainen nauru on jonkin sisäpiirin, jonkin seurakunnan yhteistä
naurua. Terveet nauravat vammaisille, machomiehet nauravat vaaleaveriköille, kantasuomalaiset
maahanmuuttajille, heterot homoille. Sisäpiiriseurueet ovat nimenomaan naurueita.
Sisäpiirien ja muun maailman välistä rajaa pidetään auki nauramalla ulos
seurueista ne, jotka eivät mahdu mukaan.
Sota on politiikan jatke,
sanotaan. Vihapuhe on ulkopuolelle torjuvan naurun jatke. Se rakentaa
sisäpiiriläisten omaa turvallisuutta ja varmuutta tähdentämällä, kuinka
halveksittavaa on olla jollakin tavalla toisenlainen kuin sisäpiiriläiset itse
ovat. Vihapuhe on ravintoa, josta sisäpiirit ammentavat energiaa, elämänhalua
ja toivoa. Vihanlietsojat tarvitsevat vihaansa. Vihaan addiktoidutaan, siitä tullaan
riippuviksi.
Päivän tekstit tähdentävät
vihapuheen voimaa. Olen kirjoittanut monissa kirjoissani mahtisanoiksi
kutsumistani sanoista. Aatehistorioitsija Arthur O. Lovejoy selittää (Great Chain of Being, 1936), kuinka jotkin
sanat ovat vaikuttaneet suuresti ihmiskunnan historiaan metafyysisen charminsa
voimalla. Mahtisanat herättävät kuulijassa voimakkaita tunteita, jotka eivät
riipu ollenkaan sanan merkityksestä tai siitä, ymmärtääkö kuulija merkityksen.
Vihapuhe viljelee kielteisiä mahtisanoja.
Mahtisanat ovat vallan
välineitä. Ne saavat ihmiset liikkeelle syistä, joita he eivät pystyisi
selittämään. Vallantavoittelijat kamppailevat mahtisanojen omistuksesta. Niiden
avulla he saavat ihmiset ajettua retkille, joille he eivät järkiperusteilla
lähtisi.
Vihapuhetta ei pidäkään tulkita
vain yksilöllisesti. Se ei ole vain joidenkin säälittävien luusereiden
vitamiinia. Ilmiö on yhteiskunnallinen. Vihapuheessa on kyse vallasta, se on
politiikkaa. Sillä rekrytoidaan joukkoja. Sillä tuotetaan johtajia.
Lieneekö kukaan käsittänyt
vihapuheen ydintä täsmällisemmin kuin natsien teloittama teologi Dietrich
Bonhoeffer kirjassaan Kirjeitä vankilasta
(Widerstand und Ergebung, 1951). Bonhoeffer katseli Saksassa voimistuvaa
vihan joukkoliikettä, kansallissosialismia. Hän kuvasi sitä tuotetuksi
tyhmyydeksi. Tyhmyydellä Bonhoeffer ei tarkoittanut älyllistä heikkoutta tai koulusivistyksen
hataruutta. Bonhoeffer tarkoitti tyhmyydellä mahtisanojen mukana ajautumista.
Eräitten valta edellyttää monien tyhmistämistä, hän sanoi. Myös älykköjen ja
yhteiskunnan niin sanottujen parempien piirien vietteleminen mahtisanoilla on
mahdollista ja kokemuksen mukaan usein helppoakin. Raja ei kulje tässä asiassa fiksujen
ja yksinkertaisten välillä.
Bonhoeffer selittää, kuinka
turhaa on yrittää voittaa tuotettua tyhmyyttä valistavalla puheella ja
älyllisillä perusteilla. Hän kirjoittaa näin: ”Protesteilla ja voimakeinoilla
ei voida saada mitään aikaan; perustelut eivät auta; tosiasioita, jotka puhuvat
omia ennakkoluuloja vastaan, ei yksinkertaisesti tarvitse uskoa – sellaisessa
tapauksessa tyhmä tulee jopa kriittiseksi ---” (s. 27). Bonhoeffer jatkaa: ”---
tyhmyyttä (ei) saata voittaa opettaminen vaan ainoastaan vapauttava teko---”.
(s. 29)
Tyhmyyden tuottaminen kukoistaa
Suomenmaassa. Vihapuhe velloo muun muassa nettiympäristössä niin suurella
voimalla, että monet verkon kautta toteutuvat sosiaalisen vuorovaikutuksen
muodot ovat käymässä mahdottomiksi ja pian suorastaan tukahtunevat.
Mitä kirkon olisi tehtävä, kun
viha valtaa puhetta? Hengelliset oikosulut eivät ratkaise vihan ongelmaa. Yksinkertaistukset
eivät ole lääke, vaan nimenomaan se tauti, mihin lääkettä tarvittaisiin. Tuotettuun
tyhmyyteen ei pure saarna, vaan vapauttava teko, Bonhoeffer sanoo. Millainen teko
olisi vapauttava teko nimenomaan elävässä elämässä? Mitä voisin itse tehdä
vihapuhetta vastaan?
Vapauttava teko voisi tarkoittaa
yksinkertaisimmillaan kahta asiaa. Ensinnäkin kieltäytyisimme luokittelemasta
ja lokeroimasta toisiamme sovinnaisten sosiaalisten määritelmien mukaan.
Toiseksi kieltäytyisimme itse täyttämästä niitä ympäristön meihin kohdistamia
odotuksia, jotka perustuvat samanlaisiin sovinnaisiin määritelmiin.
Eläisimme siinä vapaudessa,
johon Paavali selittää Kristuksen vapauttaneen meidät (Gal. 5:1). Apostoli
kiteyttää tämän ajatuksen arvostellessaan sitä, että varhaiset kristityt tahtovat
erottautua muista ja muodostaa omaa sisäpiiriä ympärileikkausseremonian avulla.
Samassa yhteydessä hän täsmentää: ”Yhdentekevää, oletko juutalainen vai
kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa
te kaikki olette yksi.” (Gal. 3:28)
Tunnisteet: Bergson, Bonhoeffer, Hobbes, Lovejoy, mahtisana, nauru, naurue, vihapuhe
1 Comments:
Kiitos upeasta kirjoituksesta! Sain muutamiin mietteisiini vahvistusta. Minua on moitittu Nepalin entisten orjatyttöjen auttamisesta. (lähden neljättä kertaa 4.10. ompelemaan heille vaatteita, vapaaehtoisena).
Joskus on vaikeaa tehdä mitä näkee oikeaksi, kun vastustus on puettu nauruun.
Sirkka Turkki
Lähetä kommentti
<< Home