Piispa Huovisen kannanotto tuomiokapitulille minuun kohdistuvassa kanteluasiassa
Hiippakuntatiedote 14/2010: kantelu Terho Pursiaisesta
11.6.2010
Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli on käsitellyt 11.6.2010 istunnossaan teologian tohtori, pastori Terho Pursiaisen saarnasta tehdyn kantelun
Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli on käsitellyt 11.6.2010 istunnossaan teologian tohtori, pastori Terho Pursiaisen saarnasta tehdyn kantelun. Käsittelyn pohjana oli piispa Eero Huovisen asiasta laatima kirje.
Tuomiokapituli yhtyi päätöksessään piispan kirjeessään esittämiin huomioihin ja katsoi, ettei kantelu anna aihetta muihin toimenpiteisiin.
Liitteet
Piispa Eero Huovisen kirje 11.6.2010
Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulille
Asko Alajoki on lähettänyt tuomiokapitulille kantelun pastori Terho Pursiaisen
saarnasta Marian ilmestyspäivänä Huopalahden kirkossa. Alajoki pyytää
piispaa ja tuomiokapitulia tutkimaan, onko Pursiainen rikkonut
pappisvalaansa ja luopunut uskontunnustuksesta.
Saarnassaan Pursiainen sanoo, että uskontunnustuksen kohta “syntyi neitsyt
Mariasta” on “ongelmallinen kohta ajattelevan ihmisen näkökulmasta”.
Uskontunnustusta ei Pursiaisen mukaan pidä ymmärtää “kirjaimellisesti
todeksi” eikä sen sisältöä pidä viedä “nykyaikaisen ihmisen tieteellisen
maailmankatsomuksen mankelin läpi”. Uskontunnustuksessa on kysymys
“vuoropuhelusta Jumalan ja seurakunnan välillä” ja se merkitsee
“seurakunnan yhteistä suostumista Jumalan puhuteltavaksi”.
Uskontunnustuksessa kiitetään Jumalaa “kaikista niistä suurista
palveluksista, joita hän on jakanut kansalleen sukupolvesta toiseen”.
Pursiainen korostaa saarnassaan - ja useissa aiemmissa kirjoituksissaan -
sitä, että kristillisen uskon sisällöstä on puhuttava uskon äidinkielellä. Se on
luonteeltaan erilaista kuin “arjen insinöörikieli”. Tieteen kielessä ja arjen
kielessä väitetään asioita, jotka voidaan osoittaa tosiksi tai epätosiksi.
Jumalasta sen sijaan on puhuttava uskon äidinkielellä, sillä hän on salaisuus
eikä hänestä voi puhua ilman vertauksia ja symboleja.
Olen keskustellut Pursiaisen kanssa hänen saarnastaan sekä tieteellisen ja
uskonnollisen kielen luonteesta. Pidän tärkeänä sitä, että me kaikki papit
saarnoissamme johdatamme seurakuntalaisia Jumalan salaisuuksien äärelle
ja puhumme niistä sellaisella uskon äidinkielellä, joka auttaa ihmisiä
tunnistamaan Jumalan ihmeet ja suuret teot.
Kirkon katekismuksessa Jeesuksen syntymästä sanotaan: “Järjelle
ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.
Jumalan kätkeytyminen vähäiseen ja arkiseen on käsittämätön ihme, jonka
vain usko voi nähdä ja ymmärtää.”
Käsitykseni mukaan kantelu ei anna aihetta muuhun kuin tässä esitettyyn
selostukseen ja omiin kommentteihini.
Helsingissä, 10.6.2010
Eero Huovinen
11.6.2010
Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli on käsitellyt 11.6.2010 istunnossaan teologian tohtori, pastori Terho Pursiaisen saarnasta tehdyn kantelun
Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli on käsitellyt 11.6.2010 istunnossaan teologian tohtori, pastori Terho Pursiaisen saarnasta tehdyn kantelun. Käsittelyn pohjana oli piispa Eero Huovisen asiasta laatima kirje.
Tuomiokapituli yhtyi päätöksessään piispan kirjeessään esittämiin huomioihin ja katsoi, ettei kantelu anna aihetta muihin toimenpiteisiin.
Liitteet
Piispa Eero Huovisen kirje 11.6.2010
Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulille
Asko Alajoki on lähettänyt tuomiokapitulille kantelun pastori Terho Pursiaisen
saarnasta Marian ilmestyspäivänä Huopalahden kirkossa. Alajoki pyytää
piispaa ja tuomiokapitulia tutkimaan, onko Pursiainen rikkonut
pappisvalaansa ja luopunut uskontunnustuksesta.
Saarnassaan Pursiainen sanoo, että uskontunnustuksen kohta “syntyi neitsyt
Mariasta” on “ongelmallinen kohta ajattelevan ihmisen näkökulmasta”.
Uskontunnustusta ei Pursiaisen mukaan pidä ymmärtää “kirjaimellisesti
todeksi” eikä sen sisältöä pidä viedä “nykyaikaisen ihmisen tieteellisen
maailmankatsomuksen mankelin läpi”. Uskontunnustuksessa on kysymys
“vuoropuhelusta Jumalan ja seurakunnan välillä” ja se merkitsee
“seurakunnan yhteistä suostumista Jumalan puhuteltavaksi”.
Uskontunnustuksessa kiitetään Jumalaa “kaikista niistä suurista
palveluksista, joita hän on jakanut kansalleen sukupolvesta toiseen”.
Pursiainen korostaa saarnassaan - ja useissa aiemmissa kirjoituksissaan -
sitä, että kristillisen uskon sisällöstä on puhuttava uskon äidinkielellä. Se on
luonteeltaan erilaista kuin “arjen insinöörikieli”. Tieteen kielessä ja arjen
kielessä väitetään asioita, jotka voidaan osoittaa tosiksi tai epätosiksi.
Jumalasta sen sijaan on puhuttava uskon äidinkielellä, sillä hän on salaisuus
eikä hänestä voi puhua ilman vertauksia ja symboleja.
Olen keskustellut Pursiaisen kanssa hänen saarnastaan sekä tieteellisen ja
uskonnollisen kielen luonteesta. Pidän tärkeänä sitä, että me kaikki papit
saarnoissamme johdatamme seurakuntalaisia Jumalan salaisuuksien äärelle
ja puhumme niistä sellaisella uskon äidinkielellä, joka auttaa ihmisiä
tunnistamaan Jumalan ihmeet ja suuret teot.
Kirkon katekismuksessa Jeesuksen syntymästä sanotaan: “Järjelle
ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.
Jumalan kätkeytyminen vähäiseen ja arkiseen on käsittämätön ihme, jonka
vain usko voi nähdä ja ymmärtää.”
Käsitykseni mukaan kantelu ei anna aihetta muuhun kuin tässä esitettyyn
selostukseen ja omiin kommentteihini.
Helsingissä, 10.6.2010
Eero Huovinen
Tunnisteet: Eero Huovinen, Helsingin tuomiokapituli, kantelu, uskon äidinkieli
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home